In dit artikel gaan we bespreken wat professionele tekstschrijvers rekening mee moeten houden om in 2018 en komende jaar de baan te behouden en te excelleren. Niets zo veranderlijk als de occupatie tekstschrijven, zeker in het moderne tijdperk met het constant veranderende internet. De grote Google heeft de tandjes in houden. Een tekst die niet goed vindbaar is in Google is vrijwel waardeloos. Het internet is vandaag de dag ook dermate competitief dat een tekst boeiend moet zijn en moet kunnen overtuigen om actie te ondernemen. Mensen hebben super weinig tijd en aandacht. Indien jou website en jouw onderneming een kans krijgt, zorg ervoor dat men deze grijpt en dat kan alleen door echt gedegen inhoud die zich onderscheidt van de rest. Dit is waar tekstschrijvers vandaag de dag van waarde kunnen zijn voor de betreffende werkgever.

Enfin wat het Google gebeuren betreft of in jargon noemen ze dat ook wel SEO. Hier geldt dat het zo is dat in 2018 men niet meer zo druk hoeft te maken om het plaatsen van specifiek zoekwoorden in de tekst. Google is vandaag de dag dankzij speciale algoritmes zoals Hummingbird wel zo ver dat zij taal beter kunnen doorgronden en dus ook synoniemen begrijpen. De zoekmachine kan ook beter context begrijpen. Als de tekst voornamelijk financiële begrippen gebruikt, en het woord bank komt voor dan snapt de zoekmachine ook wel dat het hier gaat om een bank zoals de ING en niet een bank waar je op zit.

Enfin, wil je dus aangenomen worden en succesvol worden bij een professioneel tekstbureau zoals Swaans Communicatie, dan is het zaak dat je niet meer teksten schrijft voor SEO zoals in 2008 vol met zogenaamde keyword stuffing, maar dat je enig kennis hebt van algoritmes als Hummingbird en de taal mogelijkheden van Google.

Tekst bureaus zoeken naar schrijvers die dus niet alleen leuk kunnen schrijven maar ook de veranderingen van de zoekmachines kunnen bijbenen. Dat soort tekstschrijvers worden altijd gezocht. En zijn dus zeker van een baan. Want er zijn gewoonweg maar weinig schrijvers die zowel boeiend kunnen schrijven als SEO-vriendelijk dit kunnen doen als ook dan nog eens overtuigend vanuit een copywriting perspectief dat is verdraaid lastig!