Als je een bedrijf begonnen bent, is groei een doel. Je wilt je merk of product op de kaart zetten en zet in op gestage groei. Maar hoe geef je dan handen en voeten aan die groei? Hoe kun je verder doorgroeien als ondernemer?

Waar wil je over tien jaar staan met je bedrijf?

Om groei te kunnen bewerkstelligen is het belangrijk om je na verloop van tijd alleen te richten op je core-business. Laat je bedrijfsadministratie regelen door een professional, waardoor jij tijd over hebt voor die dingen die jij zo goed beheerst. Verder is het belangrijk om door te groeien een duidelijk doel voor ogen te hebben. Welke richting ga je op en waar wil jij over tien jaar precies staan? Beschrijf voor jezelf hoe jij denkt dat jouw merk er over tien en over twintig jaar uit moet zien. Stel ook subdoelen voor de wat kortere termijn. Zo houd je focus op waar jij naar toe wilt. Het is daarnaast belangrijk aan je merk te blijven werken, en dus niet alleen maar personeelslid in je eigen organisatie te zijn. Door drukte blijft het er vaak bij, toch is het verstandig tijd vrij te maken om plannen te maken en om dromen waar te maken.

Spiegel, evalueer en leer om door te groeien

Voor groei is spiegelen, evalueren en leren er belangrijk. Het hebben van een praatpaal of sparringpartner is belangrijk. Deze partner is je stok achter de deur en drukt je met de neus op de feiten. Praat ook met je klanten om te weten wat er speelt in de markt. Kijk naar je marketing inzet en evalueer zeker ook je eigen werkzaamheden regelmatig. Wil je echt doorgroeien, zoek dan steeds naar zaken die van jouw merk een uniek bedrijf maken. Zoek naar die markt waar nog geen concurrentie is bijvoorbeeld. Uniciteit noemt met dit en als je dat weet te vinden, dan is doorgroeien binnen handbereik.

Haal mensen binnen die je bedrijf ├ęcht beter maken

Schroom niet om door te groeien expertise van buiten in huis te halen. Zoek mensen die je bedrijf echt beter maken. Daarnaast kun je ook doorgroeien door goede partners te vinden om mee samen te werken.