U wilt graag starten met een eigen bedrijf, maar waar begint u? Nadat u uw mogelijkheden hebt onderzocht en uw kwaliteiten heeft getest kunt u gaan beginnen met plannen. Het is hierbij belangrijk om te beginnen met het schrijven van een ondernemingsplan, het verkennen van de markt en het bepalen van uw strategie. Hoe gaat u de markt op en hoe onderscheidt u uzelf van de concurrentie? Wat is uw doelgroep en wat speelt er in de sector? Doe goed marktonderzoek om van deze dingen op de hoogte te zijn. Zodra deze dingen in kaart zijn gebracht is het tijd om na te gaan denken over de financiën en investeringen. We lichten in dit artikel uit hoe u een financieel plan kan schrijven.

Wat is een financieel plan?
Geld is nodig om uw bedrijf op te starten. Met een financieel plan brengt u in kaart hoeveel u dient te investeringen en wat de bron van dit geld gaat worden. U wilt vooraf weten of uw bedrijf winst gaat maken en of uw idee een rendabel concept it. U gaat waarschijnlijk een lening aanvragen bij de bank en daarom is het belangrijk om duidelijkheid te hebben. Een financieel plan helpt u daarbij.

Het financieel plan helpt u om financiers te overtuigen geld te verstrekken voor uw onderneming. Dit is als het ware dus de basis voor uw financieringspitch. Baseer het plan grotendeels op het vooraf geschreven ondernemingsplan en hou de zaken praktisch praktisch. Met een concreet marketingplan en een sterk marktonderzoek zorgt u voor een onderbouwing van de cijfers. Het financieel plan is een belangrijk onderdeel en dienst veel aandacht te krijgen. Laat alle begrotingen een keer goed checken voordat u een stap maakt naar een financier. Een specialist zoals een accountant in Hoofddorp kan helpen om dit aan de hand van uw financieel plan zo goed mogelijk voor te bereiden.

Wat zet ik in een financieel plan?
Een financieel plan is gebaseerd op een ondernemingsplan. Het bouwt daarop voort en richt zich, zoals de naam al zegt, vooral op de financiële zaken. U geeft in het plan antwoord op een aantal vragen zoals “wat heb ik nodig om een goede start te maken met mijn onderneming?” en “Hoe ga ik de ondernemen financieren? Wat zijn de voorwaarden?”. Werk deze dingen goed uit. Daarnaast werkt u uit hoeveel winst u verwacht de komende jaren, wat de verwachte omzet, inkoop en kosten zijn en hoeveel geld u nodig heeft om van te leven. Doormiddel van het beantwoorden van deze vragen onderbouwt u de vijf begrotingen (investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting en de begroting van uw privé-uitgaven). Ten slot is er natuurlijk de belangrijkste vraag: is uw idee realistisch en haalbaar?

Wat wil een financier zien?
Uiteindelijk is uw financieel plan een middel waarmee u een financier zo ver wil krijgen om in u te investeren. Deze mensen kijken daarom kritisch naar uw plan en hebben een aantal punten die zij belangrijk vinden. Deze punten dienen daarom goed uitgewerkt te zijn.

  • De ondernemer. Wat is uw persoonlijkheid en past het ondernemerschap bij u? Hoe gedreven bent u en heeft u zelfvertrouwen in het bedrijf? Doe eventueel een ondernemerstest zodat u de resultaten kan delen.
  • Ondernemingsplan. Bent u in staat uw ondernemingsplan goed te onderbouwen, ook doormiddel van cijfers?
  • Sector. In welke branche bent u actief? Wat zijn de recente trends en ontwikkelingen?
  • Contacten. Heeft u een relevant netwerk opgebouwd voor uw bedrijf?
  • Bestedingen. Waar wordt het geld specifiek in geïnvesteerd?
  • Rendementsvooruitzichten. Kijkt u als ondernemer realistisch tegen de situatie aan? Onderbouw hierbij ook zeker de kansen en risico’s.
  • Kostenstructuur. Heeft u inzicht in de kostenkant van het ondernemerschap?
  • Financiële verplichtingen. Wat moet er verdiend worden om aan uw financiële verplichtingen te voldoen (zakelijk en privé)?
  • Marktonderzoek. Is uw marktonderzoek relevant en krachtig genoeg?
  • Zekerheden. Heeft u waarborgen ingebouwd zodat de financier zijn geld terug kan krijgen?

Zorg daarnaast voor een goede pitch – daar houden financiers van. Een kort maar krachtige pitch zorgt ervoor dat u uzelf en uw onderneming neerzet als een goede investering met een zekere toekomst. U vergroot uw kansen om verder in gesprek te komen met mogelijke investeerders.

Bron: www.stolwijkacc.nl