De positie van een content marketeer is momenteel enorm in trek. Kennelijk is men wakker geworden en begrijpt men het belang van content marketing en de noodzaak van een content marketeer in het internet marketing team. Maar hoe word je nu eigenlijk een goede content marketeer? In dit artikel lees je wat een content marketeer goed maakt en wat het werk eigenlijk inhoudt. 

Wat is een content marketeer?

Wat is dan precies een content marketeer en wat doen ze? Een online marketeer die zich uitsluitend richt op inhoud staat bekend als een content marketeer. Een content marketeer is goed bekend met zijn doelpubliek, is zich bewust van de informatiebehoeften die dat publiek tijdens het klanttraject heeft en weet hoe dat publiek bij voorkeur informatie consumeert. Daardoor is een content marketeer bijna een expert op elk gebied en heeft hij kennis van alle platforms, media en inhoudstypen.

Een content marketeer is vloeiend in taal en visuals

Een vaardige content marketeer kan zowel mondeling als schriftelijk goed communiceren in de taal die zijn organisatie van plan is te gebruiken voor distributie. Dat vereist bedrevenheid in zinsbouw, spelling en het vaststellen van de betekenis van effectieve beeld- of videomontages. Dat werk moet niet worden overgelaten aan gespecialiseerde regisseurs, tekstschrijvers of journalisten. In wezen wel, maar degenen die onbekend zijn met hun vakgebied zijn niet in staat een grondige en nauwkeurige briefing te geven. Bijgevolg moeten content marketing managers goede communicatoren zijn die zowel intern als extern effectief kunnen overbrengen welke koers het content schip moet varen. Ze moeten dit ook effectief kunnen overbrengen aan diverse afdelingen.

Elke klik wordt door de content marketeer geanalyseerd en doorgerekend

Als goede content marketeer wil je weten wat populair is en wat niet. Hierdoor moeten contentmarketeers zich op hun gemak voelen bij de gegevens en analytics die (digitale) contentmarketing biedt. Het huis van de contentmarketeer is Google Analytics, maar ook andere tools en bekende softwareprogramma’s zijn erg handig om in te zetten. Op basis van die informatie kan de contentmarketeer ook zijn perceptie van content en strategie veranderen.

Content marketeers zijn creatieve ontdekkingsreizigers

Er zijn nog maar een paar jaar verstreken sinds de komst van digitale contentmarketing, daarom is de weg nog niet gebaand. Het is noodzakelijk om een gezond gevoel voor avontuur te hebben en de bereidheid om nieuwe dingen te proberen. De ideale content marketeer begrijpt wanneer hij veiligheid moet inbouwen en wanneer het voordelig kan zijn om een kans te wagen. In die situatie kan een beetje vindingrijkheid helpen om frisse concepten interessant en levendig te maken.