Door online te adverteren kun je je doelgroep bekend maken met je merk. Meer adverteren betekent een grotere kans dat mensen je merk zullen zien en het zullen onthouden. Welke manieren zijn hier het beste voor? En kun je alles zelf, of schakel je een online advertising specialist in?

De meest effectieve online advertenties

De vele sociale media kanalen die we tegenwoordig hebben zorgen elk voor unieke manieren om je advertenties bij de doelgroep te promoten. Hoewel de promotiemogelijkheden vaak heel simpel lijken, schuilt er een veel complexer systeem achter dan mensen denken. Ook lijken niet alle effecten altijd op te leveren dan je vooraf hoopt. Zo zijn nieuwe pagina-likes op Facebook natuurlijk niet direct nieuwe klanten. Denk vooraf goed na over de volgende zaken om je nieuwe campagne succesvol op te zetten:

 

  1. Doelstelling van de campagne. Welk doel heeft de campagne? Meer bezoekers, meer naamsbekendheid, meer verkopen…? Het doel heeft effect op het type campagne dat je gaat draaien.
  2. Doelgroep. Schrijf een campagne uit voor een iets specifiekere doelgroep dan ‘iedereen’. Richt je niet te breed, maar ook niet te smal. Zet hiervoor de doelgroep-targeting opties aan.
  3. Formaat van advertenties. Advertenties zijn te koop in allerlei vormen en maten, elk met eigen voordelen. Zo werkt een visuele banner goed voor naamsbekendheid en een videoadvertentie zorgt voor een emotionele betekenis bij je merk. Tekstuele advertenties scoren goed in zoekmachines.
  4. Manier van betalen. Afhankelijk van je doelstelling zijn er verschillende manieren van betaling mogelijk. Zo is er Cost per Click (betalen per keer dat iemand klikt), Cost per Mile of Cost per View (betalen voor elke keer dat je advertentie ergens verschijnt) of Cost per Action (betalen bij elke conversie).
  5. Juiste landingspagina. Dit is de pagina waar bezoekers terecht komen als ze op je advertentie klikken. Zorg ervoor dat deze past bij de advertentie die je liet zien. maak je advertentie voor een specifiek product, is het niet slim bezoekers naar je homepagina te leiden in plaats van de bijbehorende productpagina.


Je kunt een online advertentiecampagne in principe zelf opzetten, maar soms is het fijn dat een reclamebureau met je meekijkt. Welke optie je ook kiest, online marketing kan je bedrijf zeker helpen bij het behalen van allerlei soorten doelen!