Het ontwerpen van een onderscheidende beursstand, die niet alleen je bedrijf doet opvallen, maar ook een sterke indruk achterlaat, kan best lastig zijn. Vaak heb je maar een beperkt aantal vierkante meters tot je beschikking. Ook is het soms lastig om één bepaald onderdeel van je bedrijf te kiezen dat je wilt promoten met je beursstand. Of wat dacht je van de concurrentie; je bent vast niet de enige die op een evenement zijn bedrijf staat te promoten.

Het geheim van een goede beursstand

Je beursstand moet daarom een wow-factor hebben, om direct herkenbaar te zijn en een sterke indruk te maken. Hoewel ik er zeker van ben dat je dit al vaak genoeg hebt gehoord, kan ik niet benadrukken hoe belangrijk het is om een goede eerste indruk achter te laten. Je bedrijf mag dan wel een superieur product of dienst aanbieden, maar als je beursstand geen tot weinig visuele aantrekkingskracht heeft, kunnen potentiële klanten zomaar naar de concurrent lopen.

Hoe zorg je voor een opvallende beursstand tijdens een druk event? We hebben wat tips op een rij gezet.

Tip 1: Stel doelen

Stel doelen voordat je begint met het ontwerpen van een beursstand. Denk na over wat je wilt bereiken en welke boodschap je wilt overbrengen met je beursstand. Je kunt een mooi uitziende stand ontwerpen, maar als het er niet in slaagt de waarden van je bedrijf over te brengen of je product- of servicemogelijkheden duidelijk over te brengen, dan heb je tijd verspild.

Tip 2: Benut de ruimte

Vaak heb je niet heel veel ruimte voor je beursstand, dus is het belangrijk om de ruimte die je toegewezen krijgt, volledig te benutten. Zorg ervoor dat je de afmetingen met de organisatoren bevestigt, zodat je precies weet waar je mee moet werken.

Verbeter de doorstroming van je beursstand door ervoor te zorgen dat er geen fysieke belemmeringen of barrières zijn bij het betreden van je stand en probeer de ruimtes waar bezoekers kunnen komen voor meer informatie, achteraan je stand te houden.

Tip 3: Less is more

Minder is meer en als het gaat om tekst op een beursstand, dan is dat zeker het geval. Op een druk event stopt bijna niemand om een lange tekst te lezen. Houd je teksten daarom beknopt. Gebruik liever een slogan die mensen na afloop van het evenement zullen onthouden, in plaats van lange lijsten met productspecificaties.